Arjeplog 26 september 1995
Bäste läsare!
PR och marknadsföring är ett nödvändigt ont i dagens samhälle. Med tanke på de senare årens vikande medlemssiffror i ideella organisationer är detta någonting som organisationer måste ägna sig åt. Inte bara någon gång när man har tid, utan ständigt och jämnt. En vetenskaplig handlingsplan skall följas.
Vad vill vi inom Svenska Luffarschack-förbundet? Vill vi utvidga eller hålla oss redan "förstörda" för oss själva?
Om vi vill synas tycker jag Alf Dahlgrens sätt är mycket bra. Det skall dock sättas in i ett samband. En assistent skall samtidigt prata med åskådarna, skriva upp namn, telefon-nummer och adresser. "Jippot" skall så gott som omedelbart följas upp med en propaganda-tävling på allmän plats. Deltagarna skall erbjudas komma till den lokala, väl fungerande, klubben. En utställnings- och informationshörna skall finnas med intresse-väckande skärmar. Fem I Rad skall finnas tillgänglig. Med mera!
Dessa "jippon" skall vandra runt Sverige. Två personer från närmast liggande klubb, alternativt en rikskonsulent (ALU-anställd?) och en lokal assistent skall hålla i "jippot" med hjälp av den vandrande utställningen/informationen, som förbundet tillhandahåller. Nya klubbar borde kunna bildas på detta sätt. Riks-konsulenten/Representanten från närmaste klubb skall sedan, med lämpliga tidsintervall, göra återbesök i dessa klubbar och peppa medlemmarna, stötta dem vid lämpliga kommunala kontakter, ordna vänskapsmatcher, etc.
Jan Berglund/redaktionschef